Τρίτη 1 Ιουνίου 2010

Επιστολή του Δρος Λίμπερ για την Τράπεζα Τέχνης

Αγαπητοί φίλοι & φίλες
          στον ορίζοντα των γεγονότων
          (και πέρα απ' αυτόν),

Χαίρομαι ιδιαίτερα που μια περσινή ιδέα-πρότασή μου για δημιουργία νέων πρωτότυπων χαρτονομισμάτων, τα οποία θα είναι ταυτόχρονα και ανεκτίμητα έργα Τέχνης, γίνεται επιτέλους πραγματικότητα! Και μάλιστα όχι από έναν μεμονωμένο εικαστικό μπογιατζή (όπως, π.χ., εμένα), που λειτουργεί ατομικά και ξεκομμένα από το κοινωνικό σύνολο, αλλά από μια ευρύτερη ανοιχτή ομάδα ατόμων, με κοινό χαρακτηριστικό το ζωηρό ενδιαφέρον τους για την διαρκή προώθηση της αυθεντικής καλλιτεχνικής έκφρασης προς κάθε πιθανή κατεύθυνση!


Η αρχική ιδέα ήταν αρκετά εστέτ (διάβαζε: κάπως πληκτική) και αναφερόταν αυστηρά και μόνον σε ακαδημαϊκές λύσεις, δηλ., σε υπερμεγέθη χαρτονομίσματα ευρώ απεικονισμένα ζωγραφικά επάνω σε καμβά. Σ' αυτήν την μορφή του, όμως, το θέμα σύντομα εξαντλήθηκε και υποχρεώθηκε να επεκταθεί προς άλλες κατευθύνσεις και εφαρμογές, ενίοτε πρακτικές στην διακόσμηση εσωτερικών χώρων και στην ένδυση. Έτσι, επαναλαμβανόμενα μοτίβα ευρώ διαφόρων χρωμάτων σχημάτισαν λωρίδες, τετράγωνα και άλλα γεωμετρικά σχήματα που τοποθετημένα κατάλληλα δημιουργούσαν συνθέσεις για ταπετσαρίες, κουρτίνες, υφάσματα επιπλώσεων, κ.ά., ή υφάσματα για φορέματα, ταγέρ, πουκάμισα, κοστουμάκια, γραβάτες και ότι άλλο βάζει ο νους του ενδυματολόγου.

Διαβάστε περισσότερα
Εν πρώτοις, η ιδέα έδειχνε γαμάτη επειδή όλοι στις μέρες μας έχουνε πάθει μια ψύχωση, μια λατρεία με το χρήμα - άρα τι πιο φυσικό από το να γίνουν όλα αυτά τα προϊόντα ανάρπαστα; Ακόμα και ο πιο φτωχός θα ήθελε ο τοίχος του να είναι καλυμμένος από μια ταπετσαρία με 500ευρα, που θα του υπενθύμιζαν συνεχώς τον σκοπό της ύπαρξής του: λεφτά, λεφτά, λεφτά! Ατυχώς, όμως, μια πρώτη επαφή με παράγοντες από την ντόπια βιομηχανία υφασμάτων κατέδειξε πως αδυνατούσαν να συλλάβουν την απλοϊκή ιδιοφυία της ιδέας, κι έτσι το σχέδιο ναυάγησε προτού καλά-καλά να σαλπάρει...

Βέβαια, εάν οι (τεκμηριωμένα ανεγκέφαλοι, αφάνταστοι και αποτυχημένοι) Έλληνες βιομήχανοι αποφαίνονται πως μια ιδέα δεν έχει πιθανότητες επιτυχίας, αυτό εμάς θα πρέπει να μάς υποψιάζει σοβαρά πως η συγκεκριμένη ιδέα θα έχει τρομερό σουξέ έτσι και εφαρμοστεί ποτέ - αυτό όμως είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία. Επί του παρόντος, η γνώμη τους απλά συνέβαλε στο να ανοίξει τους ορίζοντες και να στρέψει την δημιουργικότητα και προς άλλες κατευθύνσεις.

Έτσι ο σχεδιασμός νέων χαρτονομισμάτων προχώρησε στα χαρτονομίσματα των άγνωστων φυλών του Τρίτου Κόσμου και σ' εκείνα των νέων κοινωνικών φυλών στις μεγαλουπόλεις του πλανήτη. Ταυτόχρονα, οι πιθανές τεχνικές εφαρμογής χαλάρωσαν και εισήχθησαν το abstruct και το ethnic - ενώ, όταν ο σχεδιασμός επεκτάθηκε για να συμπεριλάβει και τα χαρτονομίσματα που χρησιμοποιούνται σε άλλους πλανήτες (εντός και εκτός Γαλαξία) τότε αναπόφευκτα εισήλθαν στο σκηνικό η τεχνοτροπία fantasy, τα 3D γυαλιά και οι ακτίνες laser.

Μ' ετούτα και με τ' άλλα, φυσικό επόμενο ήταν κάποια στιγμή η παραγωγή ιδεών να φτάσει στα ολογράμματα και (για λόγους ασφαλείας) στα εντελώς αόρατα χαρτονομίσματα. Ωστόσο, αυτά τα τελευταία, μολονότι πολύ προχωρημένα ως ιδέα, στην πράξη αντιμετώπισαν κι ένα μικρό πρακτικό πρόβλημα: δηλ., κανένας δεν θα μπορούσε πια να αποδείξει σε κανέναν ότι διαθέτει τον Χ συγκεκριμένο αριθμό χαρτονομισμάτων, με αποτέλεσμα το χρήμα αυτό καθαυτό να καταστεί άχρηστο. Αυτή η προοπτική μπορεί σε πολλούς από εμάς να φαντάζει ως η πλέον ιδεώδης αλλά, δυστυχώς, ο αέναος κύκλος των ηλιθίων που μάς περιστοιχίζουν αδυνατεί να την συλλάβει ως άκρως πρωτοποριακή σε όλο της το μεγαλείο. Έτσι, τους ακούμε να γκρινιάζουν πως "με αυτόν τον τρόπο θα καταρρεύσει το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα" και διάφορες τέτοιες σαχλαμάρες - λες και το χρηματοπιστωτικό σύστημα περιμένει εμάς για να καταρρεύσει. Αλλά, τι να πεις; Με τους βλάκες δύσκολα βγάζει κανείς άκρη...

Εντούτοις, ο δημιουργικός προβληματισμός για την σχεδιαστική εξέλιξη του χρήματος, που τέθηκε πέρσι επί τάπητος, διαπιστώνουμε ότι σήμερα εξακολουθεί να είναι περισσότερο ζωντανός παρά ποτέ, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που εντελώς αυθόρμητα (και πολύ ορθά) κρίθηκε απαραίτητη η ίδρυση της Art Bank, η οποία σύντομα θα ταπώσει την World Bank και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και θα κάνει όλους τους καλλιτέχνες πάμπλουτους. Ή, εάν δεν κάνει πάμπλουτους όλους τους καλλιτέχνες ανά την υφήλιο, σίγουρα θα κάνει εξαιρετικά πλούσιους όλους όσους συμμετέχουν στο εν λόγω project.

Κλείνοντας, θα ήθελα εκ μέρους ολόκληρου του πνευματικού κόσμου της χώρας να προσφέρω την αμέριστη στήριξή μου στο κίνημα, όχι μόνο ευχόμενος απλά "κάθε επιτυχία" αλλά και εργαζόμενος ενεργά στα μετόπισθεν για την επίτευξή της.

Επίσης, θα ήθελα να τονίσω ότι οι ιδέες είναι από την φύση τους απολύτως ελεύθερες και προορισμένες να είναι κτήμα ολόκληρου του κόσμου. Επομένως, θα ήταν ανόητο να περιμένει κανείς πως είναι δυνατόν να φυλακιστούν μέσα στα στενά περιοριστικά πλαίσια της έκφρασης ενός και μόνο ανθρώπου. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως οι ιδέες στερούνται πατρότητας (ενδεχομένως και μητρότητας) διότι, εάν συνέβαινε κάτι τέτοιο, δεν θα μπορούσαν να γεννηθούν και θα έμεναν για πάντα στον χώρο του ασύλληπτου ιδεατού.


Συνεπώς, όσον αφορά στην συγκεκριμένη ιδέα, θεωρώ πως (μελλοντικά) η σχετική μνεία στον ιστορικό ρόλο του δρος Liber δεν θα πρέπει να συνεχίσει να αποσιωπείται αλλά -αντίθετα- ωφείλει να αναφέρεται, αποδεικνύοντας έτσι το savoir vivre και το καλό γούστο των κομψών, καλλιεργημένων συντελεστών της Art Bank.

Με απεριόριστη εκτίμηση,
Dr. Liber


Συμπληρωματικά:
Ας θεωρηθεί αυτονόητο πως όλες οι ιδέες, που αναφέρθηκαν στο προηγούμενο εμάιλ μου, είναι στην διάθεση παντός ενδιαφερομένου να τις διερευνήσει περεταίρω και να τις εφαρμόσει με όποιον τρόπο πιθανώς να θεωρεί αυτός ή αυτή ως τον πλέον κατάλληλο και σύμφωνο με την δική του/της προσωπική νοοτροπία, αισθητική και άποψη (εν γένει). Το γεγονός πως κάποιος σκέφτηκε μερικά πράγματα προηγουμένως, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθεί σαν ανασταλτικός παράγοντας για την εφαρμογή τους τώρα από κάποιο άλλο άτομο.


Εξ άλλου, ο ενστερνισμός μιας τέτοιας ανασταλτικής αντίληψης εκ μέρους κάποιου θα ήταν εντελώς αντιεπιστημονικός και παράλογος, διότι τότε θα ήταν σαν ο άνθρωπος αυτός να αποδέχεται (εμμέσως πλην σαφώς) πως ο χρόνος όχι μόνο έχει μια γραμμική πορεία αλλά και ότι η γραμμική πορεία του αυτή κινείται μονοσήμαντα προς μία και μόνη κατεύθυνση - π.χ., εν προκειμένω, από ένα αυθαίρετα προκαθορισμένο "παρελθόν" προς ένα υποθετικό "μέλλον", κ.ο.κ.


Αντίθετα, μια σωστή αντιμετώπιση θα ήταν οι προηγούμενες ιδέες-προτάσεις μου να ειδωθούν σαν ένα μικρό βοήθημα, μια ευγενή προσφορά ή ένα εφόδιο ευκολίας προς όλους τους συνεργάτες και τους συμμετέχοντες στο project. Άλλα σχετικά βοηθήματα εμπλουτισμού και δροσερές πηγές έμπνευσης θα μπορούσαν ενδεχομένως να είναι και τα εξής:


http://www.banknotenews.com/update/update.html
http://www.webcooltips.com/generate-your-own-personalized-money-photo.html
http://ebooksrback.com/
http://www.graphictutorials.net/photoshop-tutorials/photo-effects/photoshop-up-your-face-on-money/
http://www.worldofmoney.birminghamblackhistory.com/currency/paper2.html
http://www.katzforums.com/showthread.php?t=84778
http://barryborsboom.wordpress.com/2008/10/19/designing-banknotes/
Και άλλα

2 σχόλια:

  1. Γιατί στα μετόπισθεν Λυμπερόπουλε;
    Εσύ πρέπει να βρίσκεσαι στην πρώτη γραμμή!
    Γράψε και στο facebook στην ομάδα κάτι..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χεχεχεχεχε! Τὶ ὑπονοεῖτε ντόκ; Τὰ Ἀνδρό (κέρματα καὶ χαρτονομίσματα)τυπώθηκαν τὸ 2001. Τὸ 2002 παρουσιάστηκαν στὴν πτυχιακὴ μού, καὶ τὸ 2003 συμμετεῖχαν στὴν 11 μπιενάλε νέων. Ὅταν ἠμεῖς εἴχομεν φράγκα οἱ ἄλλοι συνηλλάσοντο μὲ αὐγά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή