Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2012

Οι Χάρτες μιας υπαρκτής Oυτοπίας

[Αναδημοσίευση από το Έθνος]

 

Ενα μισογκρεμισμένο νεοκλασικό στην οδό Κεραμεικού έγινε η πύλη προς την «Ουτοπία» τριάντα καλλιτεχνών. Ο ζωγράφος nicholas liber μιλάει για την ομώνυμη έκθεση και τους Χάρτες του, που «αποδεικνύουν» την ύπαρξή της.


Εφτιαξε τον πρώτο χάρτη του το 1986 και ενώ είχε πάρει την απόφαση να σταματήσει να ζωγραφίζει, όταν χρειάστηκε έναν παγκόσμιο χάρτη για να διακοσμήσει το γραφείο του. Κάπως έτσι, φαινομενικά τυχαία, ο Nicholas Liber (κατά κόσμον Νίκος Λυμπερόπουλος) ανακάλυψε το βασικό θέμα που καθόρισε την καλλιτεχνική του πορεία έως σήμερα. «Ως το 1989 είχα φτιάξει κάπου 25 πρωτότυπα έργα με χάρτες τα οποία εκτέθηκαν στη The Gallery του Αλέξη Ταμπουρά, στο Σύνταγμα. Αυτό ήταν μόνο η αρχή. Το θέμα, όπως το βλέπω εγώ, είναι από τη φύση του ανεξάντλητο. Κανένας Χάρτης δεν είναι ίδιος με κάποιον άλλο και κάθε νέος έχει κάτι διαφορετικό να πει», αναφέρει ο ζωγράφος.
Γωνιά. Στην αυλή θα βρει κάποιος ένα ποτήρι κρασί, μια ρακή.
Γωνιά. Στην αυλή θα βρει κάποιος ένα ποτήρι κρασί, μια ρακή
Η ομορφιά του ανέφικτου
Αρκετά χρόνια μετά το πρώτο έργο του, οι Χάρτες του εξακολουθούν να τον οδηγούν σε νέους ανεξερεύνητους τόπους, αυτήν τη φορά παρέα με άλλους 30 καλλιτέχνες ως μέρος μιας αυθόρμητης καλλιτεχνικής πρωτοβουλίας. «Εδώ και καιρό, ο εικαστικός και πρωτεργάτης του μουσικού συγκροτήματος Αέρα Πατέρα, Τζίμης Ευθυμίου, έψαχνε να βρει έναν χώρο κατάλληλο να στεγάσει τις δραστηριότητες της καλλιτεχνικής κολεκτίβας "Ορίζοντας Γεγονότων"», διηγείται ο ζωγράφος. «Ετσι έπεσε επάνω σε ένα υπέροχο μισογκρεμισμένο σπίτι του 19ου αιώνα, στην περιοχή του Κεραμεικού».
Ωστόσο, οι πρώτες εκτιμήσεις για το κτίριο ήταν αποθαρρυντικές: Απαιτούσε μια μικρή περιουσία και απροσδιόριστο χρόνο και κόπο προκειμένου να γίνουν όλες οι επισκευές που χρειάζονταν. Αυτό όμως δεν στάθηκε εμπόδιο ώστε να φρενάρει την ορμή τους. «Οποιοσδήποτε άλλος θα τα είχε παρατήσει προτού καλά καλά ξεκινήσει», τονίζει ο εικαστικός. «Η κολεκτίβα, όμως, δεν το έβαλε κάτω. Αντίθετα, οι εγγενείς αυτές δυσκολίες κέντρισαν το ενδιαφέρον της ομάδας. Ετσι, λοιπόν, ανασκουμπώθηκαν όλοι και βάλθηκαν να κάνουν το ακατόρθωτο: Να μετατρέψουν ένα σωρό ερειπωμένα χαλάσματα σε χώρο Τέχνης».

Εκθεση. Την έχει επιμεληθεί η iστορικός Τέχνης Αννα Χασανάκου. Δίπλα της γλυπτό του Δ. Φόρτσα και πίσω installation των Σ. Κοψίδου, Ε. Δούκη & Ιωνα Παυλόπουλου.
Εκθεση. Την έχει επιμεληθεί η iστορικός Τέχνης Αννα Χασανάκου. Δίπλα της γλυπτό του
Δ. Φόρτσα και πίσω installation των Σ. Κοψίδου, Ε. Δούκη & Ιωνα Παυλόπουλου.
Μοίρασαν τις εργασίες και ο καθένας ανέλαβε κάτι: Αλλος το σοβάτισμα, το βάψιμο, το ηλεκτρικό, το πάτωμα, τα υδραυλικά. Για δύο βδομάδες δούλευαν πυρετωδώς επί 14 και 16 ώρες κάθε μέρα και τελικά το θαύμα έγινε. «Ακόμα και μέχρι μία ώρα πριν από τα εγκαίνια καρφώνονταν πατώματα και βάφονταν λεπτομέρειες. Τη βραδιά των εγκαινίων όμως, σαν από θαύμα, όλα ήταν στη θέση τους! Οι επισκέπτες, βέβαια, δεν γνώριζαν τίποτα από όλα αυτά -ήρθαν περίπου οκτακόσια άτομα την Παρασκευή και άλλα πεντακόσια το Σάββατο. Η γιορτή των εγκαινίων κράτησε ως τα ξημερώματα».
Επειτα από αυτήν τη θετική αποδοχή, οι καλλιτέχνες συνεχίζουν την έκθεση αλλά και τις εργασίες αποκατάσταση του κτιρίου. Ρωτάμε τον Nicholas Liber αν η Τέχνη αποτελεί ένα προστατευτικό περίβλημα που προφυλάσσει από την αρνητικότητα και την κατήφεια. «Η ζωγραφική και η δημιουργία γενικότερα δεν λειτουργεί για μένα σαν κάποιου είδους παρηγοριά ή καταφύγιο από τα δεινά του βίου», σχολιάζει. «Αντίθετα, είναι ένας ζωτικός τρόπος έκφρασης, ίσως ο μοναδικός που μου επιτρέπει να υπάρχω και να αναπνέω σαν άνθρωπος. Θα έλεγα ότι πρόκειται μάλλον για ένα παιχνίδι διερεύνησης και εφαρμογής, που γίνεται με αγάπη και χαρά. Και σε αυτό το ψυχικό περιβάλλον, η μελαγχολία κι η κατήφεια δεν έχουν θέση».

Χάρτης. «The Land of Milk & Honey». Χάρτης σε καμβά του Nicholas Liber.
Χάρτης. «The Land of Milk & Honey». Χάρτης σε καμβά του Nicholas Liber.

Πέρα από την Τέχνη, λοιπόν, η έκθεση «Ουτοπία» έχει και κάτι άλλο να πει. Οπως δείχνουν οι καλλιτέχνες τόσο με τη δραστική πρωτοβουλία όσο και το έργο τους, η ουτοπία είναι εφικτή. Ο κ. Λυμπερόπουλος εξακολουθεί να πιστεύει σε «κρυμμένους θησαυρούς». «Ο αληθινός θησαυρός του καθενός μας συνήθως αυτοκρύπτεται κι εμείς καλούμαστε να τον ανακαλύψουμε. Για να τον βρούμε, όμως, χρειάζεται να στραφούμε εντός μας. Με τη βοήθεια του κατάλληλου "χάρτη" έχουμε περισσότερες πιθανότητες να τον βρούμε. Και το ψάξιμό μας αυτό είναι διαδικασία ζωής».

ΟΥΤΟΠΙΑ
Με οδηγό τους Χάρτες
στην εκθεση παρουσιάζεται συγκεντρωμένο το έργο περισσότερων από 30 καλλιτεχνών στους 12 χώρους του κτιρίου. «Αυτή η ομαδική έκθεση, που εκτείνεται και περιλαμβάνει όλα τα σημερινά εικαστικά μέσα, έχει διαθέσει στο έργο μου ένα δωμάτιο όπου παρουσιάζω συγκεντρωμένους μερικούς από τους πιο πρόσφατους Χάρτες μου», λέει ο κ. Λυμπερόπουλος, «οι οποίοι σε ταξιδεύουν σε διάφορα μέρη της Ουτοπίας -της δικής μου, εννοείται».

Πορτρέτο. O Nicholas Liber και το έργο του «Night World Magic».
Πορτρέτο. O Nicholas Liber και το έργο του «Night World Magic».
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Μαρία Αποστολοπούλου, Πάνος Αρχολέκας, Αλέξης Δάρας, Αννα Δημητρίου, Χριστίνα Ελενα Δοσίου, Μαρία Δουκάκη, Ελένη Δούκη, Τζίμης Ευθυμίου, Μαρίλη Ζαρκάδα, Μαριλένα Ζολώτα, Αναστασία Καπινιάρη, Κώστας Κολημένος, Αγγελική Κορκού, Σοφία Κοψίδου, Ρίκα Κριθαρά, Nicholas Liber, Λίτσα Μουσούλη, Ζωή Νικητάκη, Σταματίνα Πάλμου, Δέσποινα Πανταζή, Γιάννης Παρασκευόπουλος, Μάριος Πασχάλης, Ιων Πανόπουλος, Ηλίας Πούλος, Ηλίας Ταμπακέας, Τάκης Τσακαλίδης, Δημήτρης Φόρτσας, Φωτοερευνητές, Χαρίκλεια Χάρη.
Οργάνωση/ Επιμέλεια: Αννα Χασανάκου
Μέχρι τις 5/2, 11:00 - 21:00
ΓΙΩΤΑ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
yota.argyropoulou@yahoo.com
ΦΩTOΓΡAΦIEΣ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΣΒΑΝΤΗΣ
antonis.pasvantis@gmail.com
Προστάτης. Χάρτης ουτοπικών περιοχών δίπλα στον Saint Wrath, προστάτη των απανταχού Αγανακτισμένων.
Προστάτης. Χάρτης ουτοπικών περιοχών δίπλα στον Saint Wrath, προστάτη των απανταχού Αγανακτισμένων.